Jak założyć działalność przez Internet
W urzędzie, czy online?
Testowałam zakładanie działalności zarówno w Urzędzie Miejskim w okienku, jak i przez internet. Zdecydowanie demonizujemy wizytę w urzędzie, a ma ona wiele zalet. We Wrocławskim urzędzie kolejka jest maksymalnie 1-2 osobowa. Panie chętnie pomagają, krok po kroku pokazując, gdzie wypełnić, gdzie nie zapomnieć o podpisie.
Zakładając działalność gospodarczą w domu trzeba posiadać Profil Zaufany. Nawiasem mówiąc, warto go mieć,przydaje się przy załatwieniu wielu spraw urzędowych.
Na stronie CEIDG prod.ceidg.gov.pl wybieramy „Załóż nowe konto przedsiębiorcy” jeśli dotąd go nie mamy, lub „Zaloguj się wykorzystując Profil Zaufany lub e-Dowód”.
Potwierdzamy nasze logowanie Profilem Zaufanym. Wybieramy pole „Załóż działalność”.
W formularzu zaznaczone na różowo są pola, których wypełnienie jest niezbędne.
Należy wybrać formę opodatkowania (podatek wg skali, liniowy, ryczałt, karta podatkowa). Wybrać, czy chcę się płacić VAT czy nie.
Te sprawy warto przedyskutować z księgową lub doradcą podatkowym, ponieważ nie ma jednoznacznej odpowiedzi. A wiele można stracić przy złym wyborze.
W nazwie firmy musimy zawrzeć imię i nazwisko (np MojaFirma Janusz Nowak)
Wszystkie te dane można z czasem zmienić, gdy nasza firma się rozwinie bądź zmieni branżę.
W formularzy trzeba podać datę rozpoczęcia działalności oraz siedzibę firmy. Datę można podać dzisiejszą lub w przyszłości. Jeśli podamy dzisiejszą, już dziś możemy zacząć świadczyć usługi klientom. Siedzibą może być adres zamieszkania, chyba że dysponujemy biurem.
Trzeba podać kod PKD wykonywanej działalności. Lub kilka kodów. Które najlepiej opisują działanie naszej firmy. Warto się z nimi zapoznać, przykładowo nie każdy kod PKD może być zwolniony z VATu podmiotowo. Lub nie każdy może rozliczać się ryczałtem. Kody PKD z czasem można łatwo zmienić online, gdy nasza działalność będzie się zmieniać.
Pozostałe formalności?
Jeśli zdecydowaliśmy, że chcemy być czynnym podatnikiem VAT, należy złożyć formularz VAT-R w urzędzie skarbowym przed pierwszą sprzedażą.
Zgłoszenie do ZUS, poprzez formularz ZUS ZUA (gdy podlegamy ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym) lub ZUS ZZA (gdy podlegamy tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu). należy to zrobić w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności.
Warto założyć konto firmowe w banku, choć nie jest to niezbędne.
Warto też nawiązać współpracę z biurem rachunkowym, chyba że decydujemy się sami prowadzić księgowość. W takim wypadku warto zakupić program, który maksymalnie upraszcza prowadzenie księgowości.
Następnie pozostaje nam już tylko znalezienie klientów.